lördag 26 oktober 2013

Akrylmålning i kupolen

Sista veckan med måleri, men denna vecka skulle vi ha med våra egna färger vilket var kul. Första dagen skulle vi blanda vår egen färgkarta  och det var minst sagt svårt att hålla reda på vilka som skulle blandas med vilka och dessutom vilka som skulle blandas med 50% vitt.

Jag visar några bilder från veckan tagna med mobilkameran (som definitivt inte är den bästa) så tyvärr blir bilderna/färgerna därefter.
Så här såg färgpaletten ut efter första dagens övning.....


....och så här blev resultatet.

Onsdag och torsdag fick vi öva på stillebenen. Jag testade att måla på hårt kartong som jag målat med vanlig vit inomhusfärg. Därefter blanda färgpigment med bindemedel (brunt resp blått) som blev bakgrundsfärg. Häfta upp på underlag och med vit krita skissa upp former och sen var det bara att börja måla. Färgkartan som jag gjort dagen innan kom definitivt till användning när jag skulle försöka hitta rätt färg. Inte helt lätt.....

Detta skulle vi måla av.
Onsdagsmålning/torsdagsmålning - kul att sitta vid staffli och måla.
Torsdagsmålning - det gick trögare idag.

Sista dagen var segare och jag tyckte det var svårare att måla på blått. Det var svårare att få till bra färger. Men det var kul att måla med egna grejer och mysigt att sitta vid sitt staffli och måla med musik i bakgrunden. Det är spännande för även om vi elever tittar på samma stilleben så har alla sin egen teknik och ingen målning är den andra lik. 











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar