söndag 8 december 2013

Ny utmaning på fredagsteckningen

Ännu en vecka har gått och julen närmar sig med stormfart. Jag har nästan gått halva tiden nu på Konstskolan och våren kommer gå ännu fortare säger de. Det känns sorgligt men längtar till jullovet. Tempot är högt och det ska bli skönt att ta det lite lugnare.
Förra helgen var jag på Konstfacks julmarknad och det var underbart att se alla kreativa saker som studenterna gjort. Det var första gången jag var där men kommer absolut gå även nästa år.
Denna vecka har vi haft grafik och det fortsätter nästa vecka så jag kanske visar upp vad jag gjort senare. Istället visar jag vad jag gjorde på fredagsteckningen. Vi skulle som vanligt teckna med kol men i fredags fick vi verkligen en utmaning. Vi skulle teckna tyg! Inte det lättaste men kul och bra övning.

 
Här sitter vi runt vårt stilleben som i fredags alltså var olika tyg som låg på podiet. Att återge känslan av tyg och att det hänger ner över kanterna var inte det lättaste. Vi jobbade med kol. Först täckte jag hela sidan med kol och därefter använde jag mitt knådgummi för att sudda fram det ljusa tyget. Att få till de olika valörerna var svårt men kolet är ett bra material att jobba med. Fast man blir väldigt svart om fingrar och händer. Sen måste teckningen fixeras.

 
Hann tyvärr inte klart och vid tillfälle så jag ska göra lite till innan jag fixerar den. (Om det funkar med kortet jag tog av tyget).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar