fredag 7 mars 2014

Mina uppgifter i produktdesign, grafisk design och rumslig gestalning

Några extra timmar på dygnet skulle definitivt behövts den senaste tiden.... ja kanske även nu om jag ska vara ärlig. För mig som valt inriktning form har det varit rätt stressigt att hinna med alla kursuppgifter på den korta tid vi haft. Redovisningar av uppgifterna har varit mycket mer omfattande och strukturerade än tidigare vilket jag i och för sig tycker är bra. Det har varit rätt mycket folk som är borta och vi är ungefär samma personer som alltid kommer dyker upp, även på redovisningsdagarna. Jag är stolt över allt jag gjort och att jag hänger med bra. Det är lite tråkigt att mina närmaste kompisar går i konstklassen, men samtidigt kul för jag får höra vad de pysslar med och det är spännande att se vad de skapar. Kan sakna att sitta och måla en hel dag men ångrar inte val av inriktning. Nu efter tre avklarade kurser ( produktdesign, grafisk design och rumslig gestaltning) tycker jag grafisk design har varit roligast. Har ju inte hunnit visa så mycket av vad jag gjort så det tänkte jag göra nu.

Produktdesign var första kursen efter jullovet och det blev en rivstart. Jag lärde mig jättemycket om tänket bakom en produkt och har definitivt fått en helt annan förståelse och intresse för föremål runtomkring oss. Spännande studiebesök och tillfälle att gå på möbelmässan var inspirerande..
Vi fick två uppgifter. Den första var att designa en stol. Vi skulle göra idéskisser som visade  färg och form, funktionsanalys, ritning på millimeterpapper (stolen framifrån, från sidan och uppifrån). Allt skulle redovisas snyggt på vit kartong och presentationen skedde muntlligt en och en. Jag gjorde en caféstol i stål med mjuk flätat sittdyna. De flesta även jag gjorde en liten modell. Andra uppgiften var att skapa något på tema skydd. Jag valde att skapa ett smycke. Under kursen gjorde jag ett halssmycke av papper som skyddar blommor man köper i affären. Jättekul!


Fotografiet taget av min fyraåriga dotter! Sen påbörjade jag även en brosch som jag inte hann klart på kursen men som jag ändå gjorde klart, också på tema skydd. Materialet är rosa diskhandske, OH-papper, broschnål, silvertråd. Så här blev den:


Det här har varit superkul! Jag älskar att göra knasiga smycken och dessutom av udda material och återvinna sånt vi kanske annars anser vara skräp. Jag var ju tvungen att införskaffa en del nytt material och investerade i tre smyckestänger.

Nästa kurs var grafisk design. En superbra lärare som faktiskt kunde InDesign och dessutom var pedagogisk och inspirerande. Jag lärde mig jättemycket och vilka grejer man kan göra i detta program! Jag är stolt över mig själv att jag fixade allt vi skulle göra även om det tog mycket tid även på kvällar.
Förutom några mindre uppgifter skulle vi för att bli godkända göra ett bokomslag, inbjudan och affisch. Dessutom ha ett genomtänkt koncept. Allt skulle presenteras snyggt med muntlig redovisning hur vi tänkt. Kursen var rätt krävande men blev absolut nöjd med slutresultatet. Fotografiet till bokomslaget är taget nere vid vattnet.(Bilden på författare är inte jag).



Sen var det bara att ställa om för nästa kurs, rumslig gestaltning. Samtidigt gjorde jag  ytterligare smycken så att sätta sig ner och börja räkna skalor, mäta och rita perspektiv var inte riktigt min grej. Jag hade jättesvårt att fokusera och hitta inspiration. Jag tycker det är svårt med perspektiv och hängde nog upp mig för mycket på det. Vi skulle göra om entrén i skolan,  förbättra den. Detta skulle skulle gestaltas i ett antal perspektivskisser, skalenlig riktning (vi fick börja med att mäta upp rummet) och även bygga en modell. Suck. sex dagar hade vi på oss. I tisdag bad jag min man om hjälp som av någon konstig anledning tycker perspektiv är lätt. Så med mycket ångest och frustration lyckades jag till slut få fram nåt. Sista dagen började jag med modellen. Det var definitivt roligast och nog mer min grej. Skulle nog börjat med den. Väggarna är 4 cm. Testade att jobba smått. Redovisningen var idag. Vi var jätte få där. Det gick faktiskt bra och fick bra omdöme av både modell, perspektivskisser och tänkt. Härligt! Med så många duktiga så är det svårt att inte känna någon prestationsångest. Men jag är faktiskt nöjd med det jag gjort och imponerad att jag kan mer än jag tror.

Min ritning och perskpektivskiss. Hann inte med färgläggningen.

Övad perspektiv på egen hand.

Min modell. Väggarna är 4 cm höga. 
Praktiskt, för den gick att transportera till skolan i en skokartong för barnskor. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar