söndag 30 mars 2014

Självporträtt

Denna veckan (tisdag-torsdag) har vi nytt tema: måleri. Vi ska måla porträtt, men hela tisdagen övade vi. Bla jobbade vi tre och tre och turades om att vara modell medan de andra två målade i svart, vitt och grått. På eftermiddagen tecknade vi för att hitta rätt form. Sen i onsdags satte vi igång med måleriet på riktigt. Så nu har jag boat in mig mellan två stafflier och ett mindre bord där alla målargrejer nästan får plats. Att få stå vid staffliet och måla en hel dag känns otroligt lyxigt och dessa dagar kommer jag definitivt att sakna till hösten. Men det är kämpigt med att måla självporträtt. Det är inte lätt, långt ifrån. Det har varit många suckar och känsla av uppgivenhet och valde att börja med att pröva olika färger (inte hudfärger). Bara att hitta tre färger att utgå ifrån tog en evighet och har ännu inte hittat helt rätt. Men det är härligt att bara få stå där tillsammans med alla andra och måla, och experimentera.

Börjat måla på mina mindre testbitar. Min nya målarlåda funkar perfekt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar