måndag 23 juni 2014

Kurs i måleri

Förra veckan gick jag en målarkurs på Folkuniversitetet. Mycket spänd vad det skulle bli för lärare. Blev inte besviken. Hon var jättebra och jag lärde mig en hel del, inte minst små praktiska tips. Kom hem med två målningar och motiv som jag inte hade trott jag skulle måla.
Vi var en mysig liten blandad grupp. Vi fick börja att bygga små modeller, belysa och sedan skissa i kol. Vi övade på att se ljus och skugga och sen blanda färger. Blanda färger är verkligen en hel vetenskap. Jag brukar ju hålla mig borta från för mycket pill och raka linjer, i alla fall i måleriet eftersom jag vill utmana mig själv. Men tji fick jag. Det blev väldigt mycket raka linjer. Knasigt!
Det är verkligen en speciell känsla att stå framför staffliet och uppslukas av måleriet. Det var kul att få chans att måla igen. Att komma tillbaka till "gamla" skolan var både roligt och konstigt.
Här är några bilder från förra veckan.

En av mina modeller.


Försöker hålla mig till tre färger och sen gäller bara att blanda, blanda, blanda.


Efter mycket jobb och flera färgbyten ser det på slutet ut så här.


Tre målningar blev två. Hann nästan klart.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar