lördag 13 juni 2015

Italien

Jag har varit på semester i Italien. Jag och min man reste iväg tillsammans utan barn i fem dagar. Vi flög till Milano och hyrde bil och återvände till ett ställe jag var på för tre år sedan. Vi bodde på ett kastell i Sestri Levante, en stad nära Cinque Terre. Cinque Terre är ett kustområde på den Italienska rivieran och finns med på Unescos världsarvslista. Landskapet är helt fantastiskt och havet magiskt vackert, och italienska är faktiskt ett otroligt vackert språk. Jag älskar i och för sig alla de latinska språken. På de flesta ställen funkade engelska men det var rätt bra att kunna lite spanska för att göra sig förstådd. Vi gjorde en utflykt och tog tåget till Manarola, en av städerna i Cinque Terre som ligger helt makalöst som på bilden nedan.

Cinque Terre - Manarola.
En bit bort följde vi en stig som ledde runt berget och hittade en vik där småbåtarna brukade dras upp. Där fanns en stege och som tur hade vi med badkläder och kunde ta ett avsvalkande dopp i det turkosa havet.
Runt hörnet i det turkosa havet tog vi en avsvalkande simtur.
Sen tog vi tåget vidare till ytterligare en av de fem städerna, Riomaggiore. Vi vandrade runt i staden. Trappor gick upp överallt och det var häftigt att se husen byggda på bergets branter. Mellan dessa städer går "Via d´Amore" utmed kusten. Men september 2012 förstördes den i ett jordskred. I år öppnades endast 200m av vägen.

Trappor i Riomaggiore
Vi hann också med en snabbvisit till Florens. Mycket turister och mycket fina byggnader.  Inne i landet kändes det som att gå omkring i en bastu, ca 36 grader. Den fjärde dagen återvände vi till Milano. Bäst var ändå Sestri Levante och Cinque Terre. Varför? För att jag älskar havet och bergen. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar